Gårdagen
fortsatte skör, trots att damen sov ordentligt. Tröttheten ligger där under
ytan mest hela tiden, och helger är ju som bekant lite tråkiga. Sandra har
längtat efter ”gympan på bruna dagen” ända sen i torsdags då det var gympa och
bruna dagen senast ;)
Hon
längtar också till vi ska åka till dv imorgon, och till korttids efter det.
Och, förstås, till ”blåa dagen” (tisdag) då hennes assistenter kommer och
hämtar henne efter frukosten på korttids, för att åka vidare till dv. Utan
morsan.
Längtar
gör ju Sandra varje helg och ledighet. Så skörheten beror inte bara på att
Sandra är trött, utan nog mer på att hon längtar hela tiden. Och längtan (att
vänta) i sig tröttar henne. Det vi kan göra är att försöka hjälpa henne att
fokusera på nuet istället. Det är ju inte det lättaste, när inte ens påskägget
var tillräckligt intressant för att släppa tankarna på dv i påskas.
-Söndag,
måndag, tisdag sen gympa! sa Sandra plötsligt, igår, och räknade på fingrarna.
Alltså, wow! Visserligen missade hon onsdagen, men ändå. Ibland bara kan hon,
liksom. När förutsättningarna finns där. Snacka om att längta… :)
Jag
avslutar med att besvara lite funderingar från Annette. Bl.a. om vi hinner göra
allt klart inför nästa morgon, samtidigt som Sandra behöver hjälp. Svaret på
det är både ja och nej. Anledningen till att vi hinner det är att vi har
utrymmet, bordet och allt material redan klart och tillgängligt. Alltså, jag
har förberett en del av det hemma, på min fritid, och resten har vi gjort klart
på planeringsdagar.
Nästan
alla uppgifter är redan förberedda i olika lådor/mappar/askar/plastfickor. Det
vi hinner göra på arbetstid är att snabbt välja ut uppgifter och lägga dom i
Sandras ”jobb-korgar” så den som ska jobba först med Sandra bara kan ta
korgarna och gå in till henne. Undertiden förbereder den andra assistenten
nästa arbete. Den som inte är inne hos Sandra har även koll på hur det fungerar
med hjälp av en baby-vakt, och kan snabbt lösa av/rycka in vid behov. Den
beredskapen gör det svårt att fokusera på nåt annat, och det är ännu en orsak
till att allt måste vara förberett ordentligt hela tiden.
Skulle vi
jobba på det sätt som cheferna var inne på, att ha allt material i förrådet och
hämta det vi behöver därifrån (där det inte finns plats att ha en låda/uppgift)
så skulle vi inte ha en chans att hinna ligga steget före i den takt som Sandra
kräver det.
Huruvida
vem som ska ha ansvar för vad av kommun och försäkringskassa, och hur saker på
chefsnivå sköts lägger jag mig helst inte i, bara det löser sig på ett, för
Sandra, anpassat sätt. När det gäller specialanpassningar så måste man ju titta
utanför boxen, vilket ”vissa chefer” inte förstår… För mig finns det bara en
sak som är viktig, och det är att det hittas en lösning som fungerar, och en
sak vet jag – Att låta kommunen ansvara för verksamhet och personal utefter
Sandras behov fungerar inte alls.
Nej,
pedagogen finns inte på plats. Skulle vi ha en pedagog på plats fanns inte
samma behov av dubbelbemanning. Det var det som var meningen från början, att
kommunen skulle ansvara för verksamheten och en assistent skulle hjälpa Sandra
att delta i den. Men när det saknades både en schemalagd verksamhet att följa,
och någon som höll i den, så funkade det inte, eftersom Sandras assistent bara
hann hjälpa Sandra med det mest akuta. Som att komma dit, gå på toa, få i sig
mat och komma hem. Knappt det, faktiskt, eftersom det krävdes ännu en person
när maten skulle hämtas, t.ex.
Sen blev
det konsekvenser av allt som hände som jag inte vill skriva här, men som säkert
är en bidragande orsak till att dubbelbemanningen gick igenom. Dock måste vi inom
kort visa att lösningen fungerar innan vi vet om Sandra får behålla beslutet
från Försäkringskassan. Och det är ju bra, så det blir rätt. Jag hoppas att det
vi har byggt upp är bevis nog, och motsatsen känner ju handläggaren till. Men
det är klart, en viss oro finns alltid.
Vad som
blir billigt för kommunen beror på vad man anser behoven vara och där är vi
inte överens med cheferna. Kommunen vill helst att Sandra ingår i den ”verksamhet”
som var tänkt från början. Det skulle ju bli billigast eftersom dom inte skulle
tillsätta extra resurser. Så att Sandra nu vistas i en annan lägenhet kostar så
klart mycket mer, trots att dom inte står för några personalkostnader. Då vill
dom förstås utnyttja utrymmena till max…
Men det är
just det som är Sandras största svårighet. Att hon inte fixar att ha en
verksamhet med andra personer. Eftersom hon inte kan anpassa sig när det gäller
den biten, så måste vi se till att anpassa runt henne. Annars kan hon inte vara
där. Dessutom måste personer som jobbar med Sandra känna henne väldigt, väldigt
väl, och där är assistans överlägset, vågar jag påstå. När personal på dv säger
sig klara att ha Sandra utan att känna henne alls, bara för att det finns
erfarenhet av autism, då känner jag mig inte så trygg, faktiskt.
En annan
chaufför är ingen lösning för Sandra, eftersom det inte finns nån annan än dom
två assistenter som har sin arbetstid lagd efter Sandras behov. Men det är
heller inget problem.
Det var
det om det. Idag blir det nog målarböcker igen, och sen ska korttidsväskan
packas. Efter morgondagens dv är jag ledig till på onsdag morgon. Här ska
njutas :)
Må bäst!
.
1 kommentar:
Här kommer lite frågor från mig:
- Hinner ni alltid med att ha ordning på allt när Sandra är där, eller behöver ni tid till att plocka ihop sånt som hon redan gjort, efter hennes dv-tid liksom?
- Hinner ni med hela tiden / hur fort går det för henne att göra arbetsuppgifterna; är det sånt plockjobb som tar en stund eller är det sånt som hon fixar jättesnabbt?
- Hur mycket arbetsuppgifter hinner hon innan nästa aktivitet? Och vad har hon för aktiviteter mellan arbetsuppgifterna?
Kram från Marielle.
Skicka en kommentar