onsdag 8 april 2015

Lite material-tips

Vi åkte och köpte en ”piphålssats” som jag behövde för att göra färdigt lite arbetsmaterial åt Sandra. Det blev riktigt bra, faktiskt, och var inte särskilt svårt när jag väl hade alla grejor.


Först letade jag upp lämpliga bilder på nätet, skrev ut dom på A4-papper och plastade in. Sen la jag varje ark på plattan och märkte ut vart hålen skulle vara, med hjälp av en knappnål. Efter det var det bara att stansa ut hålen.



När det ska användas sen, så tänkte jag att det nog funkar bäst att fästa arken med hjälp av häftmassa i hörnen, så dom ligger still, med hålen rätt.

Här är lite annat av det material jag har gjort, köpt eller anpassat på ett eller annat sätt den senaste tiden.

PlusPlus att använda som man ska, att bygga med,
eller till att sortera med hjälp av bilderna.

Sorteringsbilder utskrivna från nätet.

En hel del sorteringsmaterial i olika burkar.
På dv har vi små askar som vi kan fästa bilder för sortering på.

Ett gammalt lotto-spel. Kardborre på bilderna och "lika på lika"

Obestämt än så länge

Egentligen tänkte jag köpa en ”mini-byrå” som jag har för mig heter ”Moppe” från IKEA, men det var inte det lättaste. Den finns bara i vissa varuhus, och går inte att köpa på nätet. Tanken med den var att använda den till tema-arbeten, eller vad man nu vill. Att ”inreda” en låda i taget som en slags ”upptäckts-byrå” som Sandra är med och skapar.

Men eftersom vi inte fått tag på nån sån byrå, så köpte jag den här på Panduro istället, och assistenterna får bestämma hur dom vill använda den. Inte riktigt som vi tänkt från början, men det går säkert att hitta på nåt bra ändå :)

Nu återstår bara att se vad som händer när chefen kommer och tar bort bordet som vi har alla grejor på. Vi behöver en hylla också, men det känns som vi får vara glada om vi kan jobba öht… Alltså, jag skiter ju egentligen i vad den där människan hittar på, om jag ska vara ärlig, men det tar en massa onödig energi att behöva tjafsa om idiotsaker stup i ett. För vartefter hon skapar problem så måste ju vi lösa dom… För annars drabbar det Sandra, och det blir ju inte så bra.

Nåja, det blir snart ett möte, igen… och det blir intressant att se vad hon har för egna förslag på lösningar på sina egna bekymmer ;) Resten funkar bra, och vi kör väl på, helt enkelt. Vi (föräldrar och assistenter) har sett till att Sandra har en verksamhet, anpassat material och mår bra. Det är ju liksom vårt mål med alltihop.

Men jag fick rapport om en mycket trött tjej igår, vilket inte är så konstigt. Världens bästa assistenter fixade dagen bra med sänkta krav och reservplaner, bra jobbat :)

Idag är det inte korttids efter dv, så vi kan ju åka hem tidigare om det skulle vara så att damen inte orkar. Vi hoppas att hon har vilat upp sig under natten, och att det ”bara” var längtan efter tisdagen som tröttade ut henne.

Vi har iallafall haft en skön ledighet, även om det var en hel del vi passade på att få gjort. Sånt är ju skönt det med, och vi hann minsann njuta också.

Må så gott!

.

2 kommentarer:

Annelie L sa...

Åh så mycket fint material du har plockat och fixat ihop. Vilken kreativitet du har ;) En liten undran bara, vad ska "surkärringen" ha bordet till, är det hennes privata? Önskar er en underbar dag ! Kranar om och längtarcen smula.

Lena sa...

Vilket otroligt jobb ni gör Nina. Ni är helt fantastiska. Hoppas den där dumma chefen har lösningar på problemen hon stäöler till *muttrar nåt ohörbart och otrevligt*
Saknakramar ❤❤❤