Fler undrar
vad bordet vi inte ska få ha kvar ska användas till. Ärligt talat vet jag inte.
Jag tror inte det är själva bordet som är haken, utan utrymmet vi är på. Men
chefen sa att andra behövde bordet och därför skulle hon ta bort det. Hon sa
också att vi bara får sitta där när vi inte jobbar. Jag vet inte vad hon gör på
sitt jobb, men vi jobbar iallafall på vårt. Hela tiden.
Kommunen
har ett återvinningsställe, kan man väl kalla det. En slags loppis, där dom kan
ta saker som kommer in, och använda i verksamheten. Det är toppen på alla sätt
och vis, för att köpa in allt som behövs kan ju vemsomhelst räkna ut inte
funkar.
Men att
”vänta till sakerna kommer in” ska ju gälla alla, och nu har vi fått dit ett
bord som vi har stor användning av. Skulle det bara hänga på bordet, och dom
var ärliga och sa att dom inte har råd att skaffa ett nytt åt oss, så skulle
det vara okay. Vi kan köpa ett själva, det är inget vi lägger energi på att
bråka om.
Här står
ena assistenten och förbereder Sandras arbetsuppgifter inför kommande dag. Det
är ju ingen tvekan om att både bordet och utrymmet behövs… Det är så här man
måste jobba hela tiden. En förbereder nästa jobb medan en hjälper Sandra. Att
vara i Sandras rum och förbereda är helt uteslutet, för det skulle stressa
henne så hon tillslut bara skulle skrika, och bli sjuk.
Förutom utrymmet
på bordet, som vi behöver för att göra iordning alla jobb på, så måste vi ha
allt material tillgängligt, om det ska bli lättarbetat. När Sandra är igång så
går det undan, nämligen. Och då gäller det att vara ordentligt förberedd, och
snabbt kunna ordna med nya saker vartefter det behövs. Då kan man inte gå iväg
till ett trångt förråd och börja rota efter arbetsuppgifter, som dessutom måste
läggas upp i ordningar så det blir tydligt för Sandra.
I pärmarna
som står på bordet finns olika pedagogiska material, som t.ex. ”Lika på lika –
lätt” och ”Lika på lika – svårt” samt sorteringsuppgifter och en tema-pärm med
lite tema-jobb om årstider och månader. Sen finns även Sandras egna
schema-pärm, samt en pärm med schema-bilder som vi också måste förbereda inför
kommande dag. Och en info-pärm med telefonnummer, närvarolista och sånt.
I lådorna
finns sånt jobb som vi inte kan ha i pärmar, som sortering av div föremål,
pärlor och annat smått, samt en del spel ”turtagning” och lite annat. Det mesta
har jag visat er här i bloggen, och det finns samlat under fliken "Pedagogiska tips" här ovan. Alla uppgifter ligger sorterade och färdiga att
användas i mindre lådor, eller fickor i pärmarna, så det ska gå snabbt och
smidigt att förbereda Sandras ”jobb-korgar”
Vi skulle
inte hinna anpassa dagarna och uppgifterna för Sandra om vi inte var
ordentligt förberedda, och låg några steg före Sandra hela tiden. Därför måste
vi ha både utrymme, bord och förvaring om vi ska kunna ha en verksamhet.
Idag ska
jag träffa cheferna höra hur dom tänker och jag hoppas att dom har nån smart
lösning som funkar i praktiken, eftersom vår inte dög… Det blir intressant.
.
7 kommentarer:
Stort lycka till och en lika stor kram.
Vad är det för utrymme ni använder då tro?Finns det något annat ställe ni kan ha bordet?Personalrum?
Tror iaf att på sikt behövs fler uppgifter av annan typ som inte måste förberedas på det sättet,utan enbart med bilder/föremål.
Jag var en hel del i skolan med Hanna och såg hur de jobbade,de hade planeringstid och stora förråd och många färdiga jobb.Det är även möjligt att lägga utbildningstid 0,5-1 tim/dag så en assistent kan göra iordning till nästa dag dvs stanna kvar medan den andra assistenten följer Sandra hem/till korttids.Det tas från assistansersättningen.
Hos Hanna har vi med tiden (det har vuxit fram eftersom Hanna känt sig hemtam med allt) fått till det så fint att vi förbereder korgarna till nästa dag tillsammans med Hanna,det är som en del av själva jobbet och viktigt för henne iom att hon vill veta vad som händer nästa dag/vecka.De dagar hon inte orkar gör assistenten det förstås,vi har allt färdigt så det är snabbt och enkelt ordnat.Hanna har sina saker i sitt vardagsrum,i bokhyllor,utom handdukarna hon byter som hämtas i garderoben.Förklädena läggs bara tillbaka i korgen när hon städat/lagat mat färdigt.
Vi har en del i 'pysselllådan' färdigt på en hylla,olika för olika veckodagar,det görs iordning vid tillfälle oftast när Hanna lagt sig.Den biten är enklare när allt och alla finns på ett ställe.
Förstår inte riktigt vad det är för lokal ni är i,var pedagogen finns och hur pedagogen finns med i bilden?Någon tanke med fortsättningen måste ju finnas för Sandra har ju många år kvar hon ska vara på DV.
Vi (jag) har gjort en variant på schema som liknar Sandras,det funkar bra för att det är stort och för att 'idag' är en egen plats,precis som hon har i köket med sitt matschema.
Förresten har vi en variant på schema att ta med 'nyckelringsschema' som Hanna gillar mycket.Hanna hittade på att sätta fast det på ett armband och då sa jag att det var bra för då slarvar man inte bort det (däremot ska jag göra dubletter så fort jag hinner för assistenten behöver också ett schema).
De här på nyckelring är för aktiviteter utanför hemmet när hon ska iväg nånstans,hämta paket,promenad,hälsa på någon,affär,tandvård,sjukhusbesök...en del svårt,en del hon längtar efter och i båda fallen vill hon ha schemat redan innan för att bli förberedd.
Har märkt att Hanna vill ha = behöver ett mindre schema som hon kan hålla i när det är saker som stressar henne (både roliga och andra saker innebär stress) så tidigare använde hon lösa dagscheman jag tog från ett veckoschema.Nyckelringsvarianten använde vi för många år sedan och jag kom på att vi kan prova igen och det gillades direkt så det kommer bli fler (tillverkningen tar tid som bekant).
Önskar att ni kom fram till en lösning på problemen och att ni får en bra dag!
Annette
Tänk att det ska vara så svårt att förstå!
Framförhållning och ett organiserat arbete är ju A och O för oss som jobbar!
Hoppas mötet går bra!
Millan i skåne: Lycka till o hoppas allt går bra idag.
Väntar med spänning på hur det kommer att lösa sig.....
Kramar så länge! ❤️
//Bellan
Hjälp!! Det är ju nästan så man börjar undra vem det är som har funktionshinder här... suckar upogivet.
Ska bli väldigt spännande att se hur chefens lösning ser ut.
Kram ❤
Jag vill bara återigen skriva att ni är så himla duktiga. Det kliar i mig att få jobba praktiskt liksom, men känner samtidigt att jag får en "kick" liksom i handledandet av personalgrupper. Får sån otrolig inspiration här och hoppas för guds skull att ni får ha bra möjligheter! Kanske inte för guds skull förresten utan för mänsklighetens skull ;-)
Kram från Marielle!
Skicka en kommentar