tisdag 10 januari 2017

Pedagogisk vägledning

Jag träffade ju den pedagog som ska handleda assistenterna, och hon kom med en del bra tankar och idéer direkt. Jag var tvungen att justera lite i Sandras schema, för att få ordning på den viktiga strukturen som har fallit bort iom sjukskrivningar, akut-insatta vikarier och lite annat som rört om i grytan.

Eftersom Sandra inte kan vänta när ostrukturen stressar henne, så är jag väldigt tacksam över dom snabba råd jag fick från pedagogen. Vi, eller assistenterna snarare, ska utveckla det sen, när dom får lite vägledning. Men jag tänkte iaf visa er hur jag gjorde för att börja åt det håll som pedagogen var inne på.

Tanken med hela upplägget är att Sandra ska bli delaktig i sitt schema, och börja använda det. Hon ska inte ha samma bilder varje dag som hon har memorerat, utan hon ska ges möjlighet att påverka sin dag själv. Schemat måste vara aktuellt och intressant om det ska ge henne rätt stöd.

1. Förvaringslåda som används av assistenterna, för bilder som inte används dagligen.
2. Tavla där Sandra ser vilka assistenter som ansvarar för olika saker under dagen.
3. Sandras schemalåda, med aktuella bilder färdiga varje dag.
4. Schemat, med aktuell dag uppsatt. Men på bilden är det inte färdigplanerat efter det nya upplägget.

Så första åtgärden var ju att flytta schemat till en bättre plats i huset, där det blir mer lättillgängligt för Sandra. Sen utvecklade jag den ”välja-pärm” som jag gjorde tidigare, då jag kände att Sandra behövde hjälp att veta vad hon har att välja på eftersom hon klippte väldigt mycket. Jag misstänkte att hon gjorde det för att hon inte visste något annat.

Hon fick då några bilder att välja på, och genast började hon göra lite annat än att klippa, även om hon klipper fortfarande. Men nu väljer hon klippa när hon vill klippa, och det är ju en enorm skillnad.


Pedagogen var inne på att ha tomma bilder på schemat, där Sandra har möjlighet att välja. Så jag utvecklade pärmen som hon har lärt sig använda och förstår. T.ex. före frukosten väljer hon, med hjälp av pärmen som vanligt, vad hon vill göra efter frukost. Då byts ”vald aktivitet” på schemat ut mot en likadan bild som hon valt i pärmen.


För att det inte skulle bli för mycket information på schemat (och för att alla bilder inte fick plats) sätter Sandra bara upp dagens bilder fram till kvällsrutinerna. När det är kväll väljer inte Sandra några aktiviteter längre, och dom bilderna är lika varje dag. När dagens aktiviteter är slut och kvällen tar vid, sätter man upp kvällsbilderna på schemat. Då är alla andra borttagna, eftersom Sandra tar bort bilderna vartefter dom är klara, och lägger dom i en "idag-låda" som sen assistenterna sorterar tillbaks i rätt ordning i rätt låda.


Det här upplägget är ju jättebra, och anpassningsbart. Det går att utveckla hur mycket som helst, och ger valmöjligheter utefter dagsform på ett mycket bättre sätt än det fasta gamla schemat. Det kommer framkalla en nyfikenhet hos Sandra, och om det används rätt kommer hon att själv vilja följa schemat lättare än hon gjort tidigare då hon snabbt tröttnade på aktiviteterna hon skulle göra.

Nu är det bara finplaneringen kvar. Att få meningsfulla och roliga valmöjligheter efter dagsformen, med strukturerad variation hela tiden. Det känns kanonbra!

Idag blir det en tur till vc, och jag kommer få bakläxa för att jag slarvat med återhämtningen. Men trycket över bröstet lättar inte förrän jag får gjort måsten som måste göras för att Sandra ska må bra. Hur man än vänder sig.

Må gott!

.

2 kommentarer:

Lena sa...

Hoppas att din bakläxa inte blir för tuff, men som du säger. Det går ju inte att återhämta sig om det inte fungerar i vardagen för ens barn hur mycket det än behövs.
Hoppas det blir bra när pedagogen gett assistenterna lite bra kunskap och tips så du kanske kan få lite bättre ledigheter och återhämtning.
Kram pårej

Anonym sa...

Det var bra tips,utveckling är alltid bra och det är härligt när man lyckas hitta rätt.
Hoppas du kan vila så du blir kry igen och att det löser sig med boendet för Sandra.
Ha det gott!
Annette