söndag 1 januari 2017

God fortsättning

Här är det väl lika läge ännu, men jag vill iallafall försöka få ihop några rader och passa på att önska er ett Gott Nytt År 2017. Jag hoppas att det här året kommer bli det bästa på länge.

Jag brukar ju göra en årskrönika här i bloggen, med en sammanfattning av mitt år som gått. Men dom senaste två åren har inte orken funnits till det. Åren har varit ganska tunga och jag har inte orkat gå igenom det igen. Det har också rört på sig en del den senaste månaden, men jag vill veta lite mer innan jag berättar det, så jag återkommer med det framöver.

Jul- och nyårshelgerna har gått jättebra. Sandra har varit så skör en längre tid, men veckan innan jul vände det och sen dess har det fungerat väldigt bra, det mesta. Jul och nyår är ju, som bekant, den värsta tiden på året, då Sandra brukar vara stressad och väldigt skör. Men i år har vi haft en fantastisk jul-/nyårshelg.


Förra året fungerade också hyfsat bra, och jag tror att vi har hittat bra rutiner och upplägg för helgerna. Så dom är lagom roliga utan att stressa. Vi förändrar så lite som möjligt från vardagen, men lägger såklart till lite lagom firande. Vi har också planerat dagarna in i minsta detalj, så det ska vara lagom hela tiden. Det får inte bli någon väntan för Sandra, för då kommer oron och stressen direkt, så planeringen är viktigast av allt om något ska fungera.

Gårdagens förändringar ritades i ett seriesamtal där Sandra kunde stryka över bilderna vartefter dom var klara. Den serien gick vi igenom så fort Sandra behövde se hur dagen skulle bli och hon hade den bredvid sig under nästan hela dagen. Det är toppen, faktiskt.

Texten under dom otroligt snyggt tecknade bilderna är till för oss
som går igenom serien med Sandra, så vi säger rätt till henne.
Sandra kryssar över dom färdiga bilderna under dagens gång, och serien
börjar på eftermiddagen eftersom förmiddagen var sig lik.

Det blev ganska ommöblerat i schemat igår, eftersom Sandra vill vara finklädd när det är fest, men inte har orken att byta om till nattlinne mittinatten. För att inte ändra på rutinen "nattlinne efter badet" så sköt vi fram badet så finkläderna kunde vara på längre. Men inte så länge att tröttheten hann ifatt, så när vi hade vårt "mys vid tv:n i väntan på tolvslaget" var nattlinnet på.

Seriesamtalet är med. Inringat på bilden.

Det gjorde själva nattningsproceduren mycket smidigare när raketerna avtog utanför fönstret. Just då brukar det bli låsningar och utbrott, nämligen. Men den här gången gick det galant. Sandra solstrålade från morgon till natt :)

Bra planering gör en fungerande dag!

Ja, det var lite kort om vår helg. Nu är det skönt att det är över för denna gång, även om det har gått väldigt bra. Det kräver sitt engagemang om det ska fungera, så det är klart att man blir trött när det är över. Nu måste jag lägga min egentid på mig själv och försöka återhämta mig ordentligt. Det är det min sjukskrivning är till för, även om det är halvtid och jag fortfarande jobbar på helgerna.

Må fint och ta väl hand om er!

.

Inga kommentarer: