lördag 13 mars 2010

Det lilla stora

I duschen idag blundade Sandra så fint när jag tvättade ansiktet på henne, så jag passade på att göra henne uppmärksam på det. Sen tränade vi på att blunda och Sandra jobbade med alla muskler i ansiktet. Men så lycklig hon blev när hon kom på det! Ja, det blev ju jag med, förstås!

Det är ju så att det inte alltid är så lätt att styra sin kropp och förstå att man själv kan bestämma över den, liksom. Tänka ”Nu ska jag blunda” och sen göra det för att man själv bestämmer sig för det, om ni förstår. Sånt som vi andra liksom bara kan, utan att behöva fundera på det. Att gapa är ju också en sån grej. Visst kunde Sandra gapa när hon var liten, när hon åt, t.ex. Men att förstå att man själv kan bestämma det, det tog tid att lära sig. Så en sån sak som att borsta tänderna, var ett riktigt pyssel.

Att gå från tanke till handling är inte alltid så enkelt. Att bara öppna munnen när man ska stoppa in mat är en sak, men att tänka ”Nu ska jag öppna min mun” är nåt helt annat. För Sandra går inte sånt automatiskt utan hon måste lära sig, och träna på det. Idag lärde hon sig att blunda med ögonen! Vilken seger! :)

5 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Vilken känsla det måste vara för Sandra att upptäcka sig själv på det viset. Förstår att både du och hon blev glada! Ha en bra lördagskväll! Kram

Photo by Maria sa...

Heja Sandra!!
Tänk så mycket det finns som vi inte tänker på, som man bara gör..

Ha nu en bra söndag med mycket blundande ;-)

Kram Mia

Maritha sa...

Underbart att läsa om hennes segrar som jag tar för givet i mitt liv. Du får mig att förstå så mycket som jag inte ens vetat om!

Kram Maritha

Patricia sa...

Va kul att hon lärt sig att blunda, det underlättar ju vid dusch o sånt så klart...härligt med nya framsteg!! =)

Hoppas ni haft en bra helg!
kram

Mona sa...

Det är så häftigt att hon lär sej o att du har förstånd att uppskatta det. Det som är självklart för mej, är faktiskt inte det för dej.
O jag blir så lycklig i hela kroppen varje gång du delar med dej av Sandras framsteg. KRAM