onsdag 9 december 2009

Lite svar å lite annat babbel

Idag hade vi inga planer så det blev en skön dag med prommis på fm och en hel del ”bara vara” på em. Men ryggen var inte kul förrän jag blivit varm med stavarna. Jag var ju så korkad att jag fick för mig att bädda Sandras säng i morse… Skulle jag inte gjort! Det var knappt jag fixade morgonbestyren med Sandra sen, utan jag var på väg att gå och väcka Göran. Men Sandra hade en bra dag och det gick vägen med hennes hjälp :)

Morgnarna är ju värst så nu blir det inga sängar bäddade förrän efter promenad hädanefter! Jag hoppas ju att det ska ge sig snart för jag börjar bli en aning trött på att inte fixa mitt jobb som jag måste.

Tack för all omtanke och alla tips! Jag passar väl på att svara på lite frågor, som jag har fått både här och på fb, och sen lämnar vi ämnet ”min rygg” tycker jag.

Jo, det är ryggskott och det vet jag för jag har haft det förr. Det har dock inte kommit tillbaka förut när det väl börjat gå över… Så jag får väl vara extra försiktig ett tag till.

Jag var både hos läkaren och sjukgymnasten förra gången jag hade så här, så jag vet att det är en disk som åker ur sitt läge för att jag har lutat mig för mycket fram och för lite bak.

Så det som hjälper mot det är övningar där jag böjer ryggraden bakåt. Det hjälper alltså inte att ligga på spikmatta eller få akupunktur. Fast både det, och massage, är ju skönt och mjukar upp eftersom jag blir stel av det onda och att jag belastar ryggen snett nu. Men det tar inte bort ryggskottet.

Däremot kan jag inte ligga på spikmatta när jag har ont för jag kan inte ligga på rygg alls. Massage har jag ju varit lite på och det är ju alltid skönt.

Kiropraktor tänker jag inte gå till för jag tror det mer sliter på ryggen än gör nytta i längden. Stavgång (med vattenfyllda stavar) och mina ryggövningar är det enda som hjälper så jag får köra med det lite mer intensivt ett tag nu. Det ska nog ge sig snart, ska ni se.

Jag tror jag fick med alla frågor. Tack igen för att ni bryr er om mig! Men nu lämnar vi det, för det blir inte bättre av att gnälla, så det tänkte jag låta bli :)

Sandra har mått bra hela dagen och i skolan idag var hon på utflykt till en av lärarna som hon har gjort en gång i månaden under terminen. Dom andra eleverna gör en annan utflykt men det passar Sandra bättre att följa med den här läraren hem. Hon har hjälpt till med djuren och dom har lagat spagetti och köttfärssås som dom åt innan det var dags att återvända till skolan. Sandra var så nöjd när hon kom hem och verkar ha klarat dagen utan att bli särskilt trött. Kul!

Jag måste berätta om igår kväll. Vi har en babysitter så vi kan höra Sandra i hennes rum, ifall hon behöver hjälp eller ifall det händer nåt. Så igår kväll, när vi hade sagt god natt, hade hon troligtvis tagit fram ett sånghäfte som jag har gjort i datorn, med en bild för varje sång. Och oj vad hon sjöng! Hon var jätteduktig på texterna i låtarna. Hon kunde mycket mer än jag visste och det var så roligt att höra henne. Vi stängde av ljudet på tv:n och hon sjöng bra länge och genom att titta på bilderna visste hon vilka låtar det var. (Eftersom hon inte kan läsa) Det hade varit kul att filma henne, men då hade hon kommit av sig, så vi fick njuta så länge det varade istället :)

Jag avslutar med en bild från igår morse, när vi väntade på taxin och Sandra hade sina nya skor på sig. Hon var så nöjd och kunde inte sluta titta på dom :) Behöver jag säga att hon älskar skor?


Ha det gott!

3 kommentarer:

sussi sa...

Oj allting bara försvann, bäst att skriva igen.
Vad gulligt med skön sång hemma vid.
Du har säkert fått så många bra tips, men jag har ju ibland svår värk i nedre delen av ryggen och nacken, så lägger jag upp benen på en tvättkorg med en kudde på, och så sover jag så nu sover jag ju inte så många timmar i stöten, men det hjälper morgondagen brukra kännas lite lättare då man har avlastat under natten.
ha det gott imorgon är det shopping på hög nivå med Kim ska bli skoj.
natti natti
Sussi

Photo by Maria sa...

Vad härligt med sången.. Du får spela in med tex mobilen vid babysittern nästa gång ;-)

Så fina stövlar och så klart man måste titta på dem när man fått på dem ;-)

Krya på ryggen..

Kram
Mia

agneta f sa...

Vad härligt att få lyssna till Sandras sång! Hon måste ha varit tillfreds när hon sjöng alla sånger, förstår att ni njöt! Ha det bra! Kramen