torsdag 28 september 2017

Energigivande vila

Det var skönt att vara utvilad när jobbet började med trött-sjuka och 110% alert. Men mellan varven sov damen i soffan, och då hann jag lite annat än att passa kräkattacker och behålla lugnet i låsningarna.


Första dygnet var det ju ganska lugnt, för då sov Sandra mest och det var bara när hon skulle kräkas, eller behövde på toa, som det blev jobbigt för henne. (Och mig). Annars är det mellan pigg och sova som är mest tålamodsprövande, faktiskt. D.v.s. när hon börjar bli för pigg för att sova, men ändå inte orkar med sig själv riktigt.

Förutom alla vardagliga sysslor så gjorde jag några fler sång-kort och sorterade det lite bättre i en större låda. Nu är det enklare att ta nya sång-påsar längst fram, och lägga dom färdiga längst bak, så det blir lite variation.


Här kan ni läsa hur vi jobbar med sång-korten, om ni missat det inlägget. Sång-korten är verkligen jättebra att ta till i många sammanhang. När Sandra började piggna till så kunde jag använda korten för att få henne att vila lite mer än hon annars gick med på. När hon var väldigt trött så lovade jag att sjunga om hon låg och vilade, och när hon senare orkade sitta upp så fick hon vända korkarna som vanligt. En aktivitet som inte tar energi, utan snarare ger vila även när hon är delaktig.

Jag passar på att visa ett annat material som jag gjort för ett tag sen, och som Sandra tycker är roligt. Inget vi tar fram när damen behöver vila, men roligt när hon är pigg. Idén kommer härifrån.



Som ni säkert förstår, så öppnar man flikarna med orden, och under är en annan bild med det ord som dom två bildar ihop. Blixt och Lås blir ju Blixtlås, t.ex.

Sandra tycker det är roligt när jag leker med ord, som när samma ord betyder olika saker, eller när det låter lika eller rimmar osv. Jag vet inte hur mycket hon förstår av det, men hon brukar skratta när jag skojar om sånt, och t.ex. säger ett ord i fel sammanhang, eller ändrar sammanhanget när ett ord används. "Vad händer nu? Händer och fötter". Eller när jag lägger till ett rim "Hejåhå stå på tå" eller "Tjena mittbena". Först måste man kolla att hon är mottaglig för sånt, förstås, och att hon är med på noterna så hon inte bara blir förvirrad.

Det var allt för denna gång. Jag antar att skrivandet sätter mer fart när läget är lite lugnare här, så jag hinner tänka ut nåt att berätta. Må så gott så länge.

.

1 kommentar:

Annelie L sa...

Jag kanske inte varit uppmärksam nog, men vad har orsakat tröttsjukan hos Sandra den här gången? Det var ju ett tag sen hon hade det senast... eller?
Kram till er alla och ta hand om er ❤️