måndag 13 juni 2016

Utan korttids…

Jag hinner inte riktigt med bloggen som jag vill just nu, men jag är glad över dom läsare som stannar kvar, trots det. Bloggandet är viktigt för mig, men inte prio 1 när livet kör ihop sig. Jag ska dock försöka uppdatera så gott jag kan även i fortsättningen.

Men att stå utan avlastning (eftersom korttids inte anpassar så Sandra kan vara där) innebär ju att vi måste hinna allt när Sandra är hemma, eller med sina assistenter. Eftersom hon har sin verksamhet i vår källare, så måste dom utrymmena städas när Sandra inte är på sitt jobb, dvs när hon är här hemma och vi jobbar som assistenter. Då kör det ihop sig lite ibland eftersom vi inte kan klona oss.

Tvättstugan och duschen ligger också i källaren, vilket innebär att all tvätt måste hinnas när vi är assistenter och Sandra är hemma (uppe i huset). Duscha, gå på toa och sova är väl också sånt som står på våra listor av egna behov och som vi tar om vi hinner.

Nu är det inte så hopplöst som det kanske låter. Vi prioriterar ganska bra och det får duga. Vi hoppas på full bemanning av assistenter snart, och det kommer ju underlätta betydligt. När assistenterna tar över mer här hemma så måste ju vardagen fungera för Sandra och då kanske vi kan få in lite städning och tvättrutiner i hennes schema. Men, det är ett tag kvar innan vi är där. Det är inte bara att börja med nyheter i schemat hursomhelst, som ni säkert förstår.

Vi hade ju börjat planera för att Sandra ska bo kvar i huset, och att det vi börjar få in i hennes schema ska stämma bra med framtiden. Men nu vet vi ju inte hur det blir så nu får vi fokusera på att få ”här och nu” att fungera. Troligtvis blir det andra rutiner någon annanstans framöver, för här verkar det inte fungera att få till ett tryggt liv för Sandra.

Nåja, Sandra mår iallafall ok men är fortfarande trött och lättretlig. Vi är väl glada (och lite förvånade) över att hon inte har blivit tröttsjuk efter förändringarna som varit. Men vi gör allt för att ge henne återhämtningstid nu, och veckorna fram till assistenternas semestrar är lugna, så det ska nog gå bra.

Göran och Sandra blåste lite såpbubblor igår, så jag hann dra över med dammsugaren. Det hanns inte alls förra veckan då Sandra blev trött och omständigheterna gjorde att hon var hemma den tiden vi hade tänkt hinna städa lite.

Med mobil-lurarna i öronen behöver bara Göran ringa om jag måste sluta dammsuga för det händer nåt annat viktigare. Men det gick bra, så nu är iallafall dom största dammråttorna och katthårsbollarna borta.


Idag har vi planerat assistans-schemat så att jag kan vara ledig till imorrn, och sen är det Görans tur att vara lite ledig efter det. Jag passar på att åka till vår extrabostad efter det att vi har veckohandlat. Tur att vi har den, så vi faktiskt kan passa på att njuta av dom ledigheter som dyker upp. Rätt vad det är kan vi vara lediga samtidigt också, men huvudsaken vi får lite vila mellan varven.

Jag tänkte iallafall komma med lite materialidéer igen, det var ju ett tag sen. Så, om inget annat händer och fötter så ska jag samla lite av vårt lite nyare material vi har gjort till Sandras verksamhet i nästa inlägg.

Må så gott!

.

1 kommentar:

Annelie L sa...

Styrkekramar till er alla ❤️