söndag 4 januari 2015

På G igen

Ja, Sandra, alltså. Hon piggade på sig till igår och fick tillbaks aptiten igen. Gårdagen var en bra, men lugn dag. Vi pusslade mest, och idag ville hon ta den där bilturen som hon inte orkade i fredags. Det ska nog gå bra, om det inte kommer nåt bakslag innan dess.

Så mycket mer hände inte igår. Jo, det vanliga, förstås. Det var ju lördagsrutiner att hinna med under dagen, och då blir det inte så mycket tid över för annat.


Vi är lite trötta, Göran och jag, men korttidsväskan ska packas inför morgondagen då vi har korttidsledigt från kl 15. Att vara hemma hela dagen ställer till det i Sandras rutiner ganska rejält, men det är som det är. Just nu iallafall. Hon ska ju få lite besök under förmiddagen, så då blir det säkert lite roligt ändå, fast det vet hon förstås inte än.

Inatt sov jag mer än 4-5 timmar, för första gången sen i mitten av december. Det måste iallafall ha blivit 6-7, gissar jag. Jag kollar aldrig så noga på klockan när jag inte kan sova, för det är bara stressande och gör att jag absolut inte kan somna. Men jag vet ju på ett ungefär, och kollar så klart på klockan när Sandra vaknar och så. Inatt var hon vaken med näsblodande ett par timmar, men sen somnade vi om. Det var skönt, även om det inte kändes så skönt i huvet när det var dags att gå upp ;)

Nåja, jag knaprar lite piller mot migrän så den håller sig i schack för det mesta. Det är ju bland det minsta problemet man kan ha, liksom.

Jag har fått lite tips från en anonym blogg, om hur man lär sig fokusera på det viktiga och genom att gå igenom händelser ordentligt i tankarna stärka sitt eget agerande och lite sånt. Mycket intressant och bra. Jag övar varje natt på det där, men jag har fortfarande inte klarat att låta bli att skälla ut paragrafnissan i mina tankar. Det gåååår bara inte. Så om det blir några fler möten med den ”bessermissen” så får jag väl sätta silvertejp runt munnen.


Jag önskar er en fin söndag!

.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har ni sökt hjälp från LSS råd och stöd?Det är en LSSinsats man får via landstinget och faktiskt kan det vara väldigt bra att någon fler professionell blandar sig i.
Jag vände mig till dem när Hannas arbetsterapeut inte gjorde sitt jobb bra...och det hjälpte.
Sedan,efter en hel del ringande innan jag kom till rätt person,fick jag igenom ett byte av arbetsterapeut och dessutom hade de sett problemet och lovade ändra sina rutiner så sånt inte skulle inträffa mer.
Det som gällde var extremt långa väntetider,missat att skicka remiss,inte nåbar per telefon.
Den nya arbetsterapeuten ringde dagen efter jag fick bytet klart,kom med de hjälpmedel Hanna skulle ha...som fanns på den förras kontor (vilken nytta gjorde de på kontoret undrar jag..).Jag fick ett kort med både telefonnummer,mobilnummer och mailadress.Stor skillnad och vilken lycka när saker fungerar som de ska (det borde vara självklart men är tyvärr inte det).

En annan väg att gå är att begära en IP (individuell plan enligt LSS) och där tänker jag att ni vill ta upp frågan om Sandras boende och sysselsättning.Det är NI och INGEN annan som bestämmer vilken fråga som ska tas upp,vilka som ska vara med på mötet.Försäkringskassan är självskrivna och gärna t ex någon gammal lärare som känner Sandra och hennes behov väldigt väl.
Jag tycker att det borde finnas någon från assistansbolaget som kan vara med,det är alltid bra med flera par ögon och öron.

Jag har fått lov att utkämpa många strider ensam och vet hur tärande det är,så de gånger jag hittat sätt att få hjälp av andra har jag blivit glad över möjligheten och alltid glad över resultatet!
Tyvärr är det så att alltför många (handläggare och inom skolan) inte lyssnar på föräldrar som de lyssnar på andra professionella.Därför behöver man ta hjälp av de som finns som känner till personen och vilka problem h*n har.
Ha en skön ledighet!
Annette

Anonym sa...

Ja,vad är det viktiga i nuläget tro?Eller det viktigaste?
Jag tycker mig se att ni för det första måste ha kvar korttids som tidigare,den insatsen finns samma behov av som tidigare tills Sandra flyttat hemifrån.
Har jag förstått rätt,att tidigare har Sandra varit på korttids måndag-onsdag?Hon åkte dit efter skolan på måndag och hem efter skolan på onsdag?Eller var det torsdag?
Då tippar jag att problemet ligger i att hon slutat skolan?Korttids har inte personal om dagarna?
För mig är det helt klart att det är något korttids måste klara av,de måste ju klara av t ex om någon som är där blir sjuk.Såna verksamheter måste anpassa bemanningen efter behoven.
Hur liten kommun bor ni i,det kan väl inte vara bara en person som bestämmer över både korttids och LSS?
Ni kan även vända er till socialnämnden för de är ytterst ansvariga.
Du skrev att Sandra skulle komma hem om dagarna och endast sova på korttids?Det låter helt fel i mina öron iom att det då inte uppfyller syftet med korttidsvistelse som är till för både rekreation/omväxling för den som har insatsen och avlastning för de anhöriga (insatsen ges både till barn och vuxna).Dessutom ska ju insatsen kunna ges i syfte att underlätta en flytt hemifrån så då blir det ju dubbelfel ifall de skickar hem Sandra om dagarna.

Min tolkning är att just nu är det viktigaste att Sandra har kvar korttids som tidigare må-on.
Steg två är boendet iom att det ändå verkar rätt kört med DV i den här kommunen (eller?).
Dessa här ser jag som viktigast iom att jag vet att ni måste få den vila ni behöver,man är ju egentligen aldrig helt avslappnad när man är tillsammans med en person med autism,inte ens om det är ens eget barn.
Jag ser det som att grejen är att man hela tiden måste anpassa sig eftersom personen med autism inte kan det och det blir man trött av hur mycket man än älskar personen.
Har ni bara korttids som innan så har ni ett par dagar för återhämtning och att hitta lösningar för framtiden.

Nu hoppas jag på ett riktigt bra 2015 för er!
Annette