söndag 12 mars 2017

Individuell tydlighet

Hm.. För tre år sen hade jag problem med min ena axel och det slutade med en enkel operation. Sen dess har jag varit bra, så jag är väldigt nöjd på alla sätt och vis. Tyvärr har jag samma känningar nu, i andra axeln, så jag antar att det blir samma procedur igen.

Det är inget allvarligt eller något som bekymrar mig på så vis, men jag hoppas att jag klarar jobbet tills jag blir bra igen. Vi har ju liksom personalbrist och Göran har också problem med sin kropp och kan inte göra vissa rörelser. Vad händer om ingen av oss kan hjälpa Sandra, och vi inte har några andra som kan heller… Det oroar lite just nu.

Men en sak i taget, ett bekymmer i sänder. Vi är ju proffs på att hitta lösningar, och som jag brukar säga "Det ordnar sig alltid på nåt sätt, och ordnar det sig inte så löser det sig ändå" Än så länge klarar jag att duscha Sandra, men det har blivit ganska mycket sämre, lite för fort för att kännas helt lugnt. Jag ska iallafall kontakta vc imorgon och se vad dom säger. Jag hoppas att jag inte behöver gå hela vägen med sjukgymnastik igen, nu när vi vet att det inte hjälper.

Nu till nåt helt annat. Tack för kommentaren, Annette. Ja, så gör vi också alltid, förtydligar med dagens namn och färg. Jag skrev inte det igår, för det blev för mycket text och budskapet var ett annat. Men det var bra att du påpekade det, och jag skriver det nu, eftersom det är ett bra tips att sprida. Tydligheten är alltid viktig, och det är bättre att vara för tydlig (om det ens går) än tvärtom.

Angående dagarnas färg så har dom hjälpt Sandra att lära sig dagarna och ordningsföljden. Hon kan ibland (beroende på humör och dagsform, förstås) hela veckan i rätt ordning. Men hon förstår inte tiden, så hon har bara lärt sig det utantill. Vi har alltid, ända sen hon varit liten, varje dag när vi går igenom schemat, morgon och kväll, sagt t.ex. "Idag är det söndag, röda dagen, imorgon är det måndag, gröna dagen"

För er som inte vet det så är veckans färger enligt följande:
Måndag – Grön, Tisdag – Blå, Onsdag – Vit, Torsdag – Brun, Fredag – Gul, Lördag – Rosa och Söndag – Röd. Det borde ingå i alla utbildningar inom vård/omsorg tycker jag. Jag vet att dom använder rätt färger i Barnkanalen, och jag blev så glad när jag såg det.

Vi använder inte heller samma färger som finns i veckoschemat till något annat som kan förknippas med dagarna. Det är det där ”autism-tänket” som jag nämnde häromdagen. Att tänka ett steg till, och förstå hur Sandra uppfattar det man ska tydliggöra för henne.

Det är så klart olika för olika individer, vad man förstår och vad som kan förvirra. Det gäller att vara observant på det, och anpassa rätt för just den individ som ska förstå.

Jag hittade några fina bilder på fb för ett tag sen (och jag har fått tillåtelse av fotografen att visa dom). Det här är ett tydligt exempel på vad jag menar, så det var därför jag så gärna ville ha med bilderna. Det betyder inte att det är något fel på dom! För det här är tips, och tipsen är superbra! Det är alltid så att man måste individanpassa alla tips man hittar, och det finns aldrig något som passar alla. Det är det som är viktigt.

Tydligt vilka kläder som ska användas vid olika temperaturer


Kvällens hålltider på ett tydligt sätt

Så det är inte själva idén här som är den egentliga orsaken till att jag visar bilderna, utan det är för att visa vad jag menar med färgerna, vilket är det mitt inlägg handlar om. När det gäller den här idén så är den fantastiskt bra så ni som tydliggör för personer som förstår det här får ett bra tips på köpet 😊 För Sandra behöver vi göra det här med kläder, väder och tid på en annan nivå. Här är ett inlägg om ”kläder-efter-väder-hjälpmedel” som är under utveckling hos oss, men det var en parentes.

Åter till färgerna. Om man tittar på exemplen här ovan, utifrån Sandras perspektiv, så betyder det vissa kläder på vissa dagar, och inte vissa kläder vid vissa temperaturer. Likaså vissa aktiviteter på vissa dagar, och inte vissa tider. Så om nu Sandra var på den nivån att hon förstod tid och temperatur, och hade nytta av just den här idén, så skulle jag använda andra färger som inte finns på veckodagsschemat. Kanske kan det vara ett tips för fler att tänka på.

Men jag vill vara tydlig med att påpeka att bilderna är ett förslag på ett arbetssätt som är jättebra och mycket tydligt 👍 Jag tänker alltid utifrån Sandra när jag anpassar, och jag plockar idéer lite här och var som jag ”Sandra-anpassar” innan jag använder det. Det är ”autism-tänk” för mig. Vad passar för just den här individen, och förstår hen det som är anpassat?

Det finns också något bild-material som är uppdelat på färg. Jag minns inte riktigt nu, så jag kan inte googla fram något exempel. Men typ känslor har en färg och aktiviteter en. Där gäller samma sak för Sandra, det måste vara andra färger än dom som finns på vecko-schemat. Annars får man bara vara glad en dag i veckan 😜 Nä, jag skojar förstås. Men ni förstår vad jag menar.

Idag har Sandra bestämt att hon ska blåsa såpbubblor. Katten är halvgalen och alla har vårkänslor. Må finemang!



.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha,där är Hanna lika så vi använder också andra färger eftersom dagarnas färger redan är upptagna liksom.
Det var bra tips annars.
Vi använder grå,svart,orange,lila,turkos till sånt som inte hör ihop med dagar.
Apropå färger så tolkar Hanna dem på sitt sätt och säger t ex "ljusvit" om transparenta saker "mörkvit" kan vara beige,ibland vit.När hon inte kan det rätta namnet på något förklarar hon med sina ord och det är alltid väldigt tydligt för oss andra med när vi väl förstått.
Hoppas era kroppar håller än ett tag.Har en del småkrämpor jag med men håller mig igång än så länge och förhoppningsvis till pension (knappt 4 år kvar).
Ha det gott!
Annette