söndag 3 oktober 2010

Extra inlägg med svar

Tack för alla frågor! Jag tar och svarar i ett eget inlägg så det inte blir så långt att ni hinner somna när ni läser :)

Anna A hade en del frågor som jag tänkte försöka besvara nu då.

Hur mycket kan Sandra klara av nu?

Det här är inte helt enkelt att svara på, eller snarare förklara så personer som inte har kunskap om autism förstår det. Nu vet jag ju att många av er har den kunskapen, men jag hoppas att det även finns några andra läsare, som vill veta lite mer och som inte har den kunskapen. Så jag ska försöka förklara och jag hoppas ni frågar igen om något är oklart.

Sandra klarar egentligen jättemycket men hon är helt och fullt beroende av stöd. Utan stöd klarar hon ingenting. Jag brukar jämföra med en rullstolsburen person. Är man förlamad i benen så kan man inte ta sig från A till B, men får man en rullstol så fixar man det galant.

Lite så är det med Sandra, fast hennes hjälpmedel är inte en rullstol utan en assistent. Att ta bort assistansen för Sandra skulle vara som att ta bort rullstolen för en rörelsehindrad person. Utan assistans kan inte Sandra heller ta sig från A till B, liksom.

Så svaret på frågan blir att ju mer stöd och anpassning Sandra får desto mer klarar hon. Nu är det så bra att alla viktiga personer runt Sandra förstår det, hemma, i skolan och på korttids, så hon har alla förutsättningar att klara ganska mycket. Så länge hon har det stödet och så länge hon mår bra. Ju mer jobb alla runt Sandra lägger ner, desto bättre funkar hon.


Vad tror vi hon kommer klara i framtiden?

Det vet vi ju inte, men en sak vet vi och det är att framtiden för Sandra är helt beroende av hur anpassad verksamheten är och hur mycket stöd hon kommer att få i fortsättningen. Man är ju livrädd för besparingar och sånt… Men så länge Sandra har rätt stöd så kommer hon att fortsätta utvecklas och må bra.

Vilket sorts boende vill vi att hon ska ha och vilket stöd tror vi hon behöver?

Vi är inte helt säkra på hur framtiden kommer att se ut, men som vi tror just nu iaf så kommer Sandra att behöva ett boende med max fyra egna lägenheter (i ett plan så hon har översikt) med gemensamhetsutrymmen i mitten (så det finns en valmöjlighet att kunna vara med andra eller i sin lägenhet).

Boendet måste ha inriktning på autism så verksamheten är anpassad efter det, och all personal måste ha kunskap och ”rätt tänk” Det måste finnas personal tillgänglig för varje boende dygnet runt (om såna behov finns, vilket det ser ut att göra för Sandra i dagsläget iaf) Och det måste finnas en meningsfull verksamhet.

Har Sandra fri tid eller är hela dagen schemalagd?

Sandra behöver ha sin dag schemalagt annars blir hon väldigt orolig.


Sen var det Josse som vill veta mer om skolan, vad Sandra läser för ämnen och om den vanliga läroplanen följs. Nu kan ju inte jag det där med läroplaner och så, men Sandra går i en träningsskola så hon har ju inte vanliga lektioner som man har i en vanlig skola. Det finns ju så klart en plan att följa även i Sandras skola, men det är jag, som sagt inte särskilt insatt i.

Däremot kan jag svara på hur Sandras schema i skolan ser ut.

Måndagar – Promenad hem till en lärare.
För att Sandra ska träna att gå i ojämn terräng och för att hon ska få komma ut och röra på sig då hon inte klarar att vara med på gymnastiken.
På eftermiddagen läser en lärare böcker för Sandra.


Tisdagar – Filmprojekt.
Sandra är med och gör små kortfilmer och får med hjälp av kameran öva på saker hon har svårt att klara av annars.
På eftermiddagen är det jobb i bänken med bl.a. bokstäver. Sandra tränar på bokstäverna i sitt namn och klarar att skriva korta ord med förebild.

Onsdagar – Kök.
Med allt vad det innebär. Oftast lagar hon sin lunch den dagen.
På eftermiddagen är det musik. Den är jag inte så insatt i, men det är en elev i taget och dom spelar olika instrument utan att prata så mycket vad jag förstår.


Torsdagar – Handla/Bollhav.
Varannan vecka går dom till affären och handlar, och varannan vecka går dom till ett bollhav och har mest kul :)
På eftermiddagen är det dator.


Fredagar – Ridning.
På eftermiddagen är det skapande.


Dom andra eleverna har ju gymnastik och bad också, men det klarar inte Sandra att vara med på. Gympan provade vi ett tag, men fick avbryta då det stressade henne för mycket.


Ja, det var lite svar så här på kvällskvisten. Hoppas ni frågar vidare om ni undrar över nåt eller vill veta mer helt enkelt.

Kram & god natt!

2 kommentarer:

Nattmia sa...

Du är så duktig på att svara :-)

Särskolor har oxå en läroplan att gå efter men som är annorlunda än den i vanliga grundskolan.. Jag har ju jobbat i skolan som PA så jag har haft den men den hittar jag ju inte längre :-S

Njut nu av ledighet, det skall jag göra..

Kram kram
Mia

Annelie sa...

Du är suverän att förklara så att även vi som inte alls har nån erfarenhet av autism förstår.
Tack för det goa vännen..

Ha en underbar måndag.. // Varma kramar Annelie