onsdag 4 mars 2020

IVO


Jag har lite skrivkramp för tillfället, det går lite upp och ner med det där, verkar det som. Ibland lossnar skrivandet lite, men för det mesta får jag inte ur mig nåt vettigt alls. Jag vill iallafall uppdatera lite då och då, om inte annat för min egen skull.

Så det senaste är att jag har pratat med IVO, eftersom kommunen är skyldig att verkställa beslut inom tre månader och annars riskerar vite. Jag ville ju främst veta om kommunen har rapporterat in ”ej verkställt beslut” till IVO, och det hade dom faktiskt. Det var ju bra.

Hon konstaterade att vi stått utan hjälp bra länge nu, och rekommenderade att även skicka in en anmälan på att behovet av gruppbostad inte är tillgodosett. Våra tidigare anmälningar (daglig verksamhet och korttids) ligger ju samlade, och gås ju igenom iom ännu en anmälan. Hon tyckte att det var anmärkningsvärt att vi inte fått någon hjälp med nånting, om jag säger så.

Men till att börja med ska jag träffa vår nya handläggare, om knappt tre veckor, och se hur läget är och om dom tänker börja jobba åt rätt håll öht. När jag vet det så avgör vi om vi ska gå vidare med anmälan eller avvakta lite till.

Jag fick iallafall reda på att kommunen ska fortsätta att meddela ”ej verkställda beslut” till IVO var tredje månad, och sen bedömer dom när det börjar bli läge att ingripa. Hon sa att det alltid är bra om anmälningar kommer in, även om det inte leder till något för stunden. Det kändes ju som att vi har samlat ihop till en åtgärd snart, iom våra tidigare anmälningar, och eftersom kommunen inte har erbjudit någonting som fungerar.

Det var det om det. Jag har tidigare också skrivit hur vi skulle dela på Godmanskapet, och att jag skulle överta den sociala delen, men att nån på överförmyndarnämnden ville ha ett läkarintyg. Göran har nu pratat med en annan person, som verkar ha lite mer koll, och det behövdes inte alls något mer intyg än det dom redan har. Det ska alltså vara klart och färdigt nu. Man blir ju lite lycklig när något går smidigt.

Ja, det var bara en liten uppdatering om läget för nu. Må fint så länge.
.

1 kommentar:

Annelie L sa...

Om någon har samlat ihop ärenden så det borde bli ett beslut om åtgärd så är det verkligen ni ❣️❣️❣️❣️❣️