lördag 27 november 2010

Hipp, hipp, hurra!

Igår var det ju Görans födelsedag, och det höll jag sånär på att glömma… Typiskt mig! Men en god vän påminde på fb, tack Mona! :) Nu skulle vi ju inte fira igår, så det var kanske därför jag glömde det då, om jag ska skylla på nåt?...

Sandra måste vara ledig när vi firar så det får bli idag istället. Men det vet hon ju inte om än, förstås… Det är lugnast när livet flyter på som vanligt in i det längsta, så det blir morgonrutiner och frukost för damen här först. När hon har ätit tänkte jag att vi ska vi slå in paket och fixa frukostbrickan, då brukar det gå bra, med en nöjd tjej.

Fast hon är skör nu, märker vi. På morgonen igår fick hon ett utbrott när hon höll på och klä sig innan vi skulle gå ut till taxin. Orsaken var att jag behövde gå på toa… Dessutom trasslade jackan lite och då var det kört. Men sånt har jag ju med i planeringen, att det kan bli lite förseningar på vägen, så när allt hade blåst över hann vi ändå ut i tid.

Jag tycker att jag inte har gjort annat än att ringa samtal och fixa och greja i ett par dagar nu, mest angående det där datahjälpmedlet som ni vet. Därför blev jag lite trött när det fortsatte att krångla med annat också. Plötsligt hade vi ingen ström, och sen fick vi veta att det hade ingen annan heller, i hela kommunen. Men det fick Göran ringa om och efter ett par timmar kom strömmen tillbaks. Vad fort det blir kallt inne när strömmen går, det var allt skönt med en kamin då.

Sen var det omkopplingen på telefonerna, som inte var helt enkelt. Mitt telefonnummer skulle till iPhonen och Görans skulle vara kvar på hans simkort, eftersom han har tvillingkort till bilen. Sen skulle det nya numret, som tillhörde iPhonen, läggas på mitt gamla simkort… Ja, det blev några samtal där också, innan vi fick ordning på det hela med alla olika abonnemang och samtalstaxor och allt vad det nu var. Men nu funkar det så nu ska jag ”bara” lära mig att använda leksaken oxå…

Medan vi ändå inte hade ström så passade jag på att packa korttidsväskan. Nästa vecka är det korttids ett dygn istället för två. Det beror på att det har varit fler måndagar än det brukar den här månaden. Vi har ju åtta dygn varje månad, och ibland blir det för många dagar att fördela dom jämt på, liksom. Men sen kommer vi in i dom vanliga korttidsrutinerna igen, om lilla damen orkar det i julmånaden.

Eftermiddagen var skör, och även skoldagen, stod det i kontaktboken. Men till kvällen blev det lite mys iaf, med korvgrillning i kaminen. Det var egentligen plan B utifall strömmen inte skulle komma tillbaks, men vi tyckte det var mysigt ändå.


A undrar om Sandra har haft någon ledsagare, men nej, det har hon inte. Däremot hade hon en annan assistent nån timme i veckan för rätt länge sen. Men Sandra klarar inte riktigt av det så vi slutade med det. Ledsagare tror jag inte man får ha när man har assistans. Hur det nu än är med det så funkar det inte för oss ändå, utan vi har våra assistanstimmar och klarar oss med det. Ja, och korttids då, förstås :)

Mia skriver att hon tror man laddar ner låtar till iPhonen via iTunes, och det stämmer. Fast jag måste kolla upp vad det kostar och så… Jag har inte riktigt kläm på det och det är en massa nerladdningar och installationer som man ska göra och som jag gissar mig fram till. Så första räkningen är alltid lite spännande när jag har pysslat med sånt… eh!

Jaja, man kan ju inte vara bra på allt ;) Jag avslutar med en award som jag fick av just Mia då, med bloggen Nattmias liv och funderingar. Tack söta Mia för den!


Det ingår ju att berätta 7 saker om sig själv och sen länka till 7 andra bloggar då. Nu har jag ju sett den här i flera av dom bloggar jag brukar läsa, så jag gör det bekvämt för mig den här gången och delar med mig till er som vill, helt enkelt :)

Sju saker om mig då, som ni helst inte redan visste… Ja, eftersom jag har skrivit om nästan allt redan så är det inte så lätt, men det får bli lite trafik från förr, för där finns det lite att plocka av…

1. Skulle provköra en MC och hamna i diket…
2. Fått Göran att kolla hela motorn fast jag bara glömt tanka…
3. Kör nästan jämt vilse...
4. Har kört rakt in i en polisbil…
5. Kört hem 10 mil mittinatten med bara fungerande parkeringslyse…
6. Fick inte igång min första automatväxlade bil vid ett rödlyse och lämnade den mitt i gatan med varningsljusen, så jag kunde ta bussen och shoppa med en kompis. Orsaken var att jag hade drive i…
7. Körde ut framför ett utryckningsfordon, höll på att meja ner en barnvagn och körde 50 på en 30-väg när jag körde upp första gången…

Kram!

9 kommentarer:

Lenaeff sa...

Vänta nu...Göran fyller och du får en ajfån! Hmm...det hörs vem som styr hos er, hi hi hi!

Planera i tid för att det ska finnas plats för utbrott, ja det känns igen. Inte roligt att vara utan ström, man är ju så otroligt beroende av den.

Jag som inte följt er så himla länge hade ju inte sett något av dina 7 punkter, men jag skrattade gott. Är du lite tankspridd? Du måste vara envis som få om du lyckades få Göran att kolla igenom motorn när du glömt tanka? Fick du springa och gömma dig när han kom på vad felet var? *skrattar*
Jadu Nina, man kan inte vara på topp jämt ;-)
Hoppas ni får en fin dag med Sandra idag, och att hon mår bra! Grattis Göran...
Kram till dig "knas-fia" för du får oss andra att le//Lena

Annelie L sa...

Ja du Nina, du får verkligen oss andra att le, det tackar jag för. Du har kommit att betyda massor för mig fast att vi aldrig har träffats. Stor kram till dig och ett grattis till Göran. // Kram

Bellan sa...

Hahaha, du görgyller min dag! Du verkar vara en hejare på att köra bil...;)
Du verkar vara bättre på att planera inför Sandras korttids t ex. Packa korttidsväskan gör jag alltid i sista minuten, och blir lika arg på mig själv varje gång när det blir stressigt. Jag har en del att lära av dig!

Hoppas ni får en fin lördag!
Kramisar från Bellan!

Thomas sa...

Det gäller att planera och behålla kylan!
Kanske föräldrar med autistiska barn utvecklar det. Eller har barnen valt oss med rätt förmåga!?

Kramar

Mib sa...

Hahaha, vad roligt... har du kört rakt in i en polisbild :-))

MammaMorran sa...

Har inte kikat in här på ett tag, vad fint du gjort :) Och vilken rolig lista :D
Kram
MammaMorran- funderar på livet & Barn med ADHD/Autism

Nattmia sa...

iTunes är gratis så det är bara att ladda ner :-)
Känns som att du skall fortsätta ta buss och tåg istället för bil när du skall någonstans efter man läst om dina bravader.. Ha ha..

Ha nu en fin första adventssöndag..

Kram Mia

Annika N sa...

Ha ha..vilken kul du skrev om din utmaning. Stackars Göran som fick kolla hela bilen fast det bara var bensin som fattades...ha ha :-)
Ha det gott !!! Kram Annika

Annelie sa...

Hahahaha,, hoppas att du inte kör bil alltför ofta.
Eller har du blivit äldre och klokare kanske..??

Hahaha, jaja ett gött skratt fick man sig i alla fall..

Ha en riktigt mysig första advent,, ja såå mysigt som ni kan ha det i alla fall.. // Varma kramar Annelie <3